Hva?

Kjeveleddsplager = TMD:  temporomandibular dysfunksjon/disorder. Et dårlig fungerende kjeveledd og/eller kjeveleddsmuskulatur.

Kjeveleddet kan være opphav til smerter og plager flere steder:

  • Hodepine
  • Smerter i tenner og kjeve
  • Tyggesmerter
  • Problemer med å åpne/lukke munn samt klikking
  • Smerter i øret
  • Nakkesmerter

Hvordan?

Kjeveleddsplager kan være veldig plagsomt for den som lider av det. Det kan være store smerter og ha stor innvirkning på hverdagen i form av vanskeligheter med å spise, pusse tenner ol.  De fleste har imidlertid plager i /omkring kjeveleddet som kommer til utrykk i form av hodepine, verking i ansikt/tenner eller øre – uten at man nødvendigvis har problemer med å tygge eller åpne munnen.

Årsaker?

Slag, dytt eller fall på ansiktet kan gi skade på kjeveleddet eller muskulaturen omkring, og kan være årsak til smerter eller dårlig funksjon. Operativ fjerning av mandlene, tannlegebesøk eller lignende hvor man ligger lenge med munnen unormalt mye åpen, kan i noen tilfeller gi kjeveleddsplager. Biting/gnissing av tenner kan også gi plager. Hos de fleste skyldes plagene spenninger i muskulaturen omkring kjeve, nakke og hals. Disse spenningene forsterkes ofte av stress, bekymringer ol.

Utredning og behandling?

Hvis man går med kjeveleddsplager over tid uten at det blir bedre, kan det være en god idé og oppsøke en kyndig behandler. Kiropraktor Vibeke Larsen på Gressvikklinikken har tatt etterutdanning i utredning og behandling av kjeveleddsplager.  Først gjør man en grundig undersøkelse og sykehistorie for å finne årsaken til plagene. I sjeldne tilfeller kan det være nødvendig med røntgen eller MR-scanning.

Behandlingen består i muskulær behandling, mobilisering og evt. manipulasjon av kjeveleddet hvis nødvendig. Informasjon om årsak, rådgiving og veiledning til øvelser og tiltak man selv kan gjøre er en viktig del av behandlingen.

Hva kan man selv gjøre?

Det finnes en del øvelser og avspenningsteknikker man selv kan gjøre. Her bør man motta råd fra sin behandler. Stress kan forverre spenninger i kjeve og nakke/skuldre, så det er en god ide og eliminere flest mulig stressfaktorer. Unngå «dårlige vaner» som overdreven tygging på tyggegummi eller lignende.